SOTONG

15:02 / Diutarakan oleh Unknown /

1. Aku nak kongsikan bersama apa yang berlaku akhir-akhir ini.

2. Sebagai seorang yang sporting, aku mementingkan hubungan di luar waktu kerja, pada masa ini hubungan profesionak diketepikan dan segala isu-isu yang tisak penting boleh dikongsi bersama.

3. Dalam ertikata lain, mengumpat ,mengata atau mendapatkan informasi yang sulit bolehlah diperbincangkan pada masa ini. Paling tidak, lawak bodoh dan cerita kedai kopi diutamakan.

4. Semasa aku melepak sambil makan sotong goreng tepung bersama 'afiliate' aku, mereka melahirkan keinginan untuk menjadi seorang guru.

5. Akan tetapi ianya disampuk oleh seorang mamat kurang ajar yang agak berumur di meja sebelah..

''Mintak maaf la, jadi cikgu ni tak payah la. Buang masa je pun. Ko nak buat apa jadi cikgu? Amik master? Ko nak pegi mana? Buang masa..''

6. Jadi aku pun bertanyalah siapa beliau, maka beliau memperkenalkan diri sebagai salah seorang guru di sekolah rendah yang agak jauh dari situ.

7. Maka aku pun 'dinasihatkan' yang sama untuk tidak menceburi bidang yang sama kerana kesusahan yang dihadapi, dan beban tugas yang banyak.

8. Aku jujur ingin bertanya, apa beban yang dimaksudkan? Aku juga merasai apa yang diperkatakan sebagai beban, namun aku tetap bersyukur kerana diberi satu pekerjaan yang tidak semua mampu untuk memikulnya.

9. Beliau tidak mengulas lanjut, menandakan tidak tahu langsung beban kerja yang ada. Lepas tu ditegur juga, ''Korang nak pakai kereta besar? Rumah besar? Hutang je pun semua tu, keliling pinggang.''

10. Apa bezanya dengan kerja lain? Boleh beli rumah dan kereta cash ke? Kalo boleh, nak ke ko beli cash? Cakap apa ni?

11. Point aku, jangan halang orang nak jadi apa kalau tahu sekadar bercakap. Aku tahu ko cikgu, babi ape sampai beriye halang orang nak jadi cikgu? Dah ko pencen esok? Sape yang nak pikul kerja ko? Anak ko? Mak sedara ko? Adik ko?

12. Dahla tak bagi salam. Melayu apa macam ni. Dah tu bukan nak bawak berbincang, tau pangkah topik orang.

13. Inilah yang dikatakan oleh En. Osman - tak bersyukur jadi cikgu..

2 pemikiran bernas dari masyarakat:

Comment by Sakti Arjuna on June 9, 2010 at 6:55 PM

Sial la lu nye tajuk..

Ramai orang macam ni..kejenye wat sweeping statement je..no evidence..suka menjatuhkan semangat orang..ko tos je kepala die

Comment by Unknown on June 13, 2010 at 12:42 PM

haha tula pasal.. aku panas beb.. macam bagus.. kalo die bagus, takkan die wat statement macam ni..

mcm bodoh..

Post a Comment