KELANTAN

08:51 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (2)

1. Syukur pada hadrat yang maha berkuasa, aku berpeluang menjejakkan kaki semula ke serambi mekah selepas 17 tahun merindui pengalaman yang sama.

2. Aku menyertai lawatan kerja dan aku merasa agak sedih kerana ketika ini rakan2 warga kelantan sibuk bekerja mendidik anak bangsa mereka.

3. Semalam aku berjalan2 di wakaf che yeh dan aku merasa seronok sungguh.

4. Mungkin jakun agaknya. Haha

5. Kemudian aku singgah di kedai sup belut berdekatan. Juga pertama kali merasai sup belut, sungguh mantop dan ho liao!

6. Aku difahamkan ramuan sup belut kebanyakannya berasal dari thailand. Tidak hairanlah jika ianya sedap.

7. Aku berkata pada diri sendiri, tak perlulah berangan bercuti di luar negara, hatta jika mampu sekalipun.

8. Khatamlah dulu dalam negara, maka lepas itu layaklah bercuti di luar.

9. Selain itu, jiwaku tersentap melihat kecantikan gadis di sini. Tersentap kerana memkirman kebodohan diri pada masa lampau. Bak kata penjajah british, 'its not worth it u know'. Beratus kali darjat keindahannya yang aku saksikan berbanding dengan apa yabg pernah aku bayangkan.

10. Namun itu tak bermakna apa yang aku ada sekarang tidak sebegitu. Aku hanya membandingkan dengan kebodohan aku pada masa lampau.

Banyak perkara peribadi aku pelajari dari lawatan ni. Insaf seketika...

CHICKEN

12:34 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (3)


1. Maaf kerana sudah agak lama aku tidak berkomitmen di blog. Sibuk benar sebenarnya.. Terlalu banyak kerja yang perlu dibereskan.

2. Oh ya, instant blog dah tak ada, instant tu maksudnye boleh berblog di mana-mana, tapi apakan daya dah susah sikit sekarang ni. Maklumlah internet pun masih dalam pemasangan.. Ape keje ntah mereka itu.

3. Eh, maaf buat apa, bukan ramai orang baca pun.. Eh silap, aku rephrase, ade la sikit orang baca, silap-silap sebab lama tak update, dah tak ada reader langsung dah hahaha..

4. Cukuplah aku di masa hadapan yang baca sambil ketawa kecil. Puas juga.

5. Ok, ayam terbahagi kepada dua ye. Ayam berkasut dengan yang tidak berkasut. (Dictionary of Syapik Samat 2008)

6. Pagi tadi aku diberi amaran oleh seorang manusia yang baik, mulus, gebu dan baik perlakuannya bertukar menjadi seekor ayam yang enak rasanya. Sebak juga aku menulis menatang ini kali ini.

7. Diberitahu kepada kakakknya bahawa beliau ke Program anjuran pihak luar yang menyebabkan beliau ponteng selama beberapa hari kemudian dikencing kakaknya bersama aku sekali bahawa program ini jauh dari tempatnya dan ini adalah program rasmi.

8. Setelah diduga, maka nyatalah beliau layak disyaki berseronok bersama boyfriend barunya di kawasan yang agak jauh juga. Aku kesian minah ni. Dahlah cantik, baik dan sekarang dah merelakan diri pulak.

9. Jika diikutkan mahu sahaja aku menjadi hero tamil seperti Rajni Khanth yang akan menyelamatkan keadaan.

10. Eh? Keadaan siapa? Keadaan diri aku pun tak stabil, sibuk nak tolong orang.

11. Jadi dengan sukarelanya aku mengatakan PEGI MAMPOS. Aku apa kesah, kau baik ke, kau cantik ke, PEGILAH MAMPOS DENGAN BUAYA ITU.

12. DAN JANGAN MERINTIH SAMA AKU BAHAWA LELAKI INI JAHAT, KERANA KAU SUDAH MENGETAHUI ASALNYA.

Penat aku tolong, sesat jugak kau.. Wah sai..