3G

13:08 / Diutarakan oleh Unknown /

1. Kebelakangan ini hampir semua memiliki telefon bimbit sama ada kaya atau miskin, muda atau tua.

2. Aku ingin mengulas perbuatan golongan muda membawa telefon ke sekolah. Memang tidak dapat dinafikan telefon merupakan satu keperluan. Akan tetapi jika di sekolah, ia tidak perlu dibawa.

3. Keburukan membawa telefon bimbit di sekolah:
- risiko kecurian
- mengganggu sesi P&P
- budaya gangsterisme
- penyalahgunaan bahan lucah
- pencerobohan privasi
- menggugat ketenteraman sekolah

4. Jadi cukuplah membuktikan bahawa ia memberi terlalu banyak keburukan dari kebaikan berhubung.

5. Akan tetapi, aku merasakan jika pelajar tingkatan 6 dapat diberi pengecualian seperti undang-undang di kolej, maka telefon bimbit boleh dijadikan sebagai kemudahan.

6. Memang tidak dapat dinafikan kawasan sekolah merupakan kawasan larangan pelajar membawa telefon, maka aku juga bersetuju dengan hujah rasional aku di atas.

7. Pelajar STPM boleh diberi sedikit keistimewaan dan ia akan memberi lebih kesan positif sekiranya berbuat demikian namun bersyarat seperti:
- telefon dimatikan dan disimpan di meja guru sepanjang waktu P&P
- telefon dirampas secara kekal sekiranya disalahgunakan semasa P&P
- kandungan telefon berhak diperiksa secara mengejut
- telefon hanya boleh digunakan pada waktu lapang, waktu rehat dan waktu luar sekolah

8. Itu hanya pendapat aku, salah seorang penyampai suara-suara kecil sahaja. Bukannya satu isu yang besar. Hanya sebagai bonus tambahan kepada pelajar luar sana yang mengaitkan pelajar kolej dan STPM.

3 pemikiran bernas dari masyarakat:

Comment by Jalak Lenteng on July 4, 2010 at 1:48 AM

aku start pakai hp pas skolah kot...hahaha..bahgia je dulu g skolah...hahahaha..tp tu la...zaman dah brubah kan...

Comment by Unknown on July 5, 2010 at 7:58 AM

betul.. sekarang makin banyak masalah dengan HP.. tak paham aku, kemudahan pun budak boleh buat masalah..

Comment by Jalak Lenteng on July 12, 2010 at 3:04 PM

dieorg skang dh terlebih advance...

Post a Comment