LOVE STORY

08:52 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (6)

1. ada sorang kawan lama aku kontek aku, rindu katanya.

2. dia pun bercerita mengenai kehidupannya sekarang ni. sedih, sesal dan benci menyelubungi jiwanya. dah macam tak ada harapan lagi dalam hidupnya.

3. dia mula bercinta sejak dari bangku sekolah menengah lagi. awek yang dicintainya pun "cemerlang" paras rupanya. semua cukup, complete set..

4. tapi betul ke cukup? ada satu lagi yang tak cukup, DUIT.

5. jadi memikirkan atas dasar itulah mamat ni terus kerja lepas SPM. bersedia nak berumahtangga katanya. aku sokong atas dasar kesediannya, bukan atas keadaannya pada masa itu.

6. mungkin atas dasar nak kahwin, terlanjur pula di tengah jalan. nak buat macam mana, kahwin sajalah. lagi cepat, tak perlu buat kenduri. lagi murah, senang cerita.

7. lepas kahwin, memang tiada masalah, walau tak mewah tapi nampak kebahagian di air muka masing-masing.

8. lepas tu apa yang berlaku tak lama, maka mulalah si isteri bermain kayu tiga. sedang si suami bekerja mencari rezeki, si isteri keluar dengan jejaka lain. jejaka? duda la beb.. huhu

9. seperti yang sedia maklum, duda tersebut memanglah sunyi. macam cerita melayu, lepas tu kantoi le. lepas itu berlakulah pertengkaran hangat antara suami dan isteri tu.

10. sekarang dah bercerai, semua harapan musnah. apa pun tiada. duda tu pun untunglah dek kerana tebal koceknya, cun pulak bakal bininya.

11. beberapa bulan kemudian, cinta dengan duda tu putus di tengah jalan. menurut orang ramai, duda tu nak nafsu je. bukan nak kahwin pun. kesian awek tu, cinta baru yang dibina pulak hancur. ingin kembali pada jejaka lama, tak ada muka la pulak..

12. moral of the story, jangan letakkan harapan pada PEREMPUAN melainkan keluarga anda sendiri. FAMILY FIRST..

ADAB

08:35 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (4)

1. ada sorang bapa datang ke sekolah. katanya nak berjumpa dengan cikgu bagi membincangkan masalah anaknya yang semakin barai dek kerana masalah disiplin yang semakin meruncing.

2. kehadiranya menjadi tandatanya memandangkan dia membawa geng bersama-sama, dah lain macam nampaknya. macam power sungguh bapak budak ni.

3. selepas tu dengan tak ada sebab dimarah pulak ustat yang sedang bertungkus lumus buat kerja. nampak jelas yang marah betul dia sebab anak dia akan ditukarkan ke sekolah lain.

4. aku dah mula berfikir, apa tujuan sebenar dia ni? nak berbincang ke nak marah? kalau nak marah, apa sebabnya? sebab anak anda nak ditukarkan sekolah? mesti ada sebab kan..

5. lepas tu dengan membawa geng datang ke sekolah bukan tindakan yang bijak la. nampak sangat kedangkalan anda membawa geng tapi tak berani nak buat apa pun. kira kesian la tak bawak ke balai polis.

6. kalau setakat nak datang sekolah sebab nak marah cikgu, baik tak payah. ko marah jela anak ko tu. cikgu dah tak larat nak nasihat dah. dah anak ko tu memang tak makan nasihat. tu pun cikgu boleh sabo lagi. dahle cikgu tu tak ada masa tu, ada meeting.

7. lagi satu, apehal nak memarah sebab anak ko nak ditukar? masa anak ko problem, panggil ko datang nak bincang, haram ko tanak datang.

8. lepas ko dapat tau anak ko nak kena buang, ko nak mengamuk la pulak. dengan ustat bole la weh. kalo dengan aku, silap a ko. mmg aku sembur balik punye. susah la ko lepas tu.

9. kita ada adab yang mengajar kita berbudi bahasa. BERBINCANG kan jalan yang baik. kalo anak ko baik, xde sebab anak ko nak kena tukar. kalau anak tau berubah sikap lepas kena nasihat, tak ada sebab anak ko nak kena tukar. kaunseling pun dah beribu kali.

10. betullah pepatah melayu kata, BAPAK borek, ANAK rintik.. anak perempuan pulak tu.. haih