KERJA

09:01 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (2)

1. kebelakangan ini aku mula membiasakan diri dengan timbunan kerja yang banyak. pada mulanya ia satu kejutan. lama-kelamaan aku dah mula membiasakan diri dan dapat menyiapkan kerja dalam masa yang ditetapkan.

2. dalam menyiapkan tugasan yang diberi, aku sempat juga berkongsi pengalaman dengan senior jauh lebih berpengalaman dalam menyelesaikan segala tugasan yang diberi.

3. aku mula sedar bahawa tugasan yang diberikan sekarang adalah dikira sedikit dengan apa yang aku bakal terima di kemudian hari.

4. pengurusan diri dan juga masa adalah sangat penting dalam memastikan semuanya berjalan dengan baik. aku akui sehingga hari ini aku masih mencari kaedah penyelesaian yang berkesan untuk itu.

5. segala komitmen untuk hiburan sedikit demi sedikit telah dilupakan. game yang satu masa dahulu menjadi ikutan telah ditinggalkan demi kesedaran diri untuk menjadi salah seorang pekerja yang produktif.

6. aku lebih memfokuskan kepada produktiviti daripada yang lain, ini kerana aku faham kerja yang diberikan sebenarnya berkait dengan orang lain. jika kerja aku tidak siap, orang lain juga akan terasa akibatnya.

7. aku perlu lakukan sesuatu untuk mencapai kepuasan kerja ini.

8. bantulah aku, berikan aku sokongan dan terima kasih atas semua nasihat yang diberikan.

ciao

MY INSPIRATIONAL POSTERS

13:34 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (6)






TRAVIAN

13:24 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (3)

1. aku dah lama main travian. cuma kebelakangan ni aku sangat sibuk dengan karier aku sebagai pegawai khidmat dalam kerajaan jadi aku tak dapat luangkan masa untuk menikmati game tersebut.

2. apa akibatnya? aku dah mula kehilangan kawan online dalam game itu. aku tahu ini adalah kesan akibat kurangnya komitmen dalam game tersebut.

3. selain itu, aku merasakan aku sudah mula merasai komitmen sebenar dalam blog dan aku dah mula mendapati minat aku dalam game tersebut kian berkurangan.

4. justeru itu, aku mengumumkan akan memberikan akaun aku pada sesiapa yang berminat untuk meneruskan perjuangan dalam dunia maya tersebut.

5. ingin aku tegaskan disini, peranan aku dalam game tersebut mulanya adalah seorang pemimpin. akan tetapi lama-kelamaan aku rasa terbeban dengan tugas yang diambil menyebabkan aku membuat keputusn seperti ini.

6. selain itu aku agak hairan dengan sikap segelintir pihak yang masih mendambakan game sebagai aktiviti hariannya. dah tak ada kerja lain nak buat? tak tahulah, mungkin minat agaknya sehingga semuanya menjadi kucar-kacir.

7. sekalung penghargaan kepada e-bard kerana bertungkus-lumus untuk mengajar aku cara bermain sehinggakan minat aku terpupuk dengan sendirinya. tahniah.

thanks to everybody.. god bless you all..

BAHASA MELAYU

12:47 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (1)

1. baru-baru ini aku dipanggil oleh bos untuk menyelesaikan masalah diantara subordinatnya dan pekerja bawahan.

2. ini berikutan salah faham yang berlaku diantara pekerjanya berikutan dengan bidang di bawah tanggungjawab subordinatnya.

3. apa yang menjadi masalah utama disini ialah salah faham yang berpunca dari penjelasan yang aku berikan.

4. masalah itu telahpun selesai. untuk keterangan lanjut tanya aku sendiri. aku enggan menjelaskan dalam blog ini.

5. pada pendapat aku yang telah mempelajari kepimpinan pendidikan, seorang pemimpin harus bersikap profesional dalam menangani masalah yang berlaku di bawah tanggungjawabnya.

6. selain itu, jangan hanya menyalahkan pihak yang tidak bersalah seperti aku yang hanya menjalankan tugas dengan jujur dan prihatin. tiba-tiba sahaja aku dah dapat kes. apa masalahnya?

7. selain itu, BAHASA MELAYU yang merupakan bahasa rasmi perlu diajar dengan teliti secara semantik supaya maksud sebenar dalam percakapan dapat difahami dengan sepenuhnya. jadi sebarang masalah remeh tidak diperbesarkan di kemudian hari.

8. kalau dah tak faham bahasa, memang susah nak berurusan di mana-mana. tidak kiralah di mana jua anda berada. ini kerana bahasa adalah alat yang kita gunakan untuk berkomunikasi, dan bahasa melayu adalah bahasa rasmi untuk berkomunikasi di negara ini.

9. bak kata dalam bahasa melayu, "Memang Tak Reti Bahasa".

10. kecoh je lebih.... huh

ILMU (PENGHARGAAN KEPADA SEORANG KAWAN)

09:15 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (3)

1. aku nak berkongsi dengan korang tentang seorang kawan yang bagi aku sungguh pintar..

2. secara jujur, kehebatannya menyerlah dari akal yang dikurniakan kepada kita semua.

3. aku sungguh kagum dengan kawan ini sehinggakan sebarang pendapat diajukan terus kepada beliau.

4. pengetahuan am yang ada pada dirinya menyebabkan aku rasa kagum dan ingin menjadi sepertinya satu hari nanti, walaupun agak mustahil.

5. sebagai seorang manusia, ilmu pengetahuan tidak terbatas hanya dari buku. pengetahuan juga boleh dikira dari pengalaman atau perasaan ingin tahu terhadap sesuatu. inilah yang dkatakan bijaksana.

6. aku ada menyimpan hasrat untuk meningkatkan general knowledge aku suatu hari nanti. rugilah jika ilmu pengetahuan seperti ini disia-siakan begitu sahaja tanpa dipelajari.

7. satu hari nanti? tak salah jika bermula dari sekarang. sungguh kagum aku dengan beliau. dari undang-undang, insuran, polis, JPJ, kereta, pendidikan, nasional dan sebagainya semuanya terkandung di dalam benaknya.

8. harus aku nyatakan disini untuk mengelakkan salah faham bahawa ini bukan tohmahan atau perli. ini adalah komen secara jujur dan apresiasi diri terhadap kawan yang bagiku sungguh bermakna.

9. pada diriku dan semua, jadilah insan yang berilmu seperti beliau..

TAHNIAH

14:17 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (2)

1. sekarang ni aku tahu yang kita semua ada lagi 3 minggu lagi untuk menghabiskan praktikum.

2. tahinah pada semua yaang masih berusaha hingga ke hari ini.

3. untuk pengetahuan semua, kita dari awal hingga ke akhir masih berusaha tanpa henti untuk memastikan kita layak untuk berkhidmat nanti.

4. ada yang juga yang masih berusaha berseronok sepuasnya dengan bermain game dengan harapan satu ketika dia akan berhenti selepass posting nanti.

5. selain itu, menikmati kartun sambil meneguk 2 botol air berkarbonat juga bukan satu masalah. tabiat itu akan ditinggalkan di kemudian hari.

6. bapanya juga tak perlu risau akan tingkahlaku anaknya itu. ini kerana mungkin terdapat makhluk halus yang mempengaruhinya supaya menikmati keseronokan yang ada tanpa memikirkan tanggungjawab yang sebenar.

7. jika itu masalahnya, jangan telefon bomoh. telefon mana-mana yang berkenaan supaya boleh mengambil tindakan untuk mempertahankan anaknya supaya terlepas dari hukuman yang bakal dikenakan, sama seperti sebelum ini.

8. pada si barai, jangan risau. semua telah dijangka. jangan diingat kami tidak tahu. kami telah meramal segalanya. terpulanglah pada diri anda sendiri untuk mengikut ramalan yang telah dibaca ataupun membuat satu lagi kejutan pada kami yang semestinya mengetahuia kejutan apakah yang anda akan buat.

9. lari dari asrama? lari dari rumah? larilah dari segalanya. larilah dari kehidupan ini.

10. hiduplah anda seperti seorang yang tidak tahu apa maksudnya kehidupan ini melainkan bermegah dengan apa yang ada, kartun, game dan juga wang yang tak berhenti mengalir.

BERHATI-HATI DI JALAN RAYA

23:01 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (2)

1. sekarang ini negara kita sudah maju. pelbagai kemudahan telah disediakan untuk kita nikmati.

2. taraf hidup juga semakin naik dan kuasa pembeli semakin besar.

3. semakin ramai yang memiliki kereta sekarang ini.

4. berdasarkan pemerhatian aku, masalah lalulintas merupakan salah satu masalah di metropolitan JB ini.

5. masalah yang selalu menarik perhatian aku ialah memandu kereta di laluan paling kanan tanpa rasa bersalah dan mengerti undang-undang jalanraya yang sepatutnya anda ketahui.

6. apa masalahnya memandu di laluan paling kanan dengan kelajuan 50km/j?

7. bila dah jadi macam ni, terpaksalah memotong di laluan kiri. itu kan tak selamat namanya. kalau tak memotong, alamat sampai bilalah kita nak sampai. bukan nak bawa laju manapun, tapi orang lain pun banyak urusan jugak.

8. lebih membahayakan lagi kadang-kadang ada juga aku nampak sampai bas dan treler terpaksa memotong kenderaan yang dipandu seperti ini dari laluan kiri.

9. inilah dia masalah kalau jalan diperbesarkan. masalah lalulintas tetap ada, melainkan jika pemandu seperti ini ditapis atau dihalang untuk menggunakan jalanraya, supaya timbul kesedaran untuk memandu secara berhemah.

10. selain itu, harap JPJ menyediakan peperiksaan pemanduan berhemah untuk pelatih institut latihan memandu untuk menjamin pemandu yang celik pengetahuan dalam sikap bertimbangrasa ketika memandu di jalanraya.

KARAOKE DAN LAGU

09:19 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (4)

1. aku selalu menghabiskan masa dengan bertenang dan merehatkan diri di bilik.

2. kebelakangan ini aku mendapati diri aku semakin terganggu dengan bunyi bising yang diwujudkan oleh masyarakat setempat.

3. ada pihak yang tidak bertanggugjawab dengan selamba memasang lagu bahasa ibundanya sekuat hati.

4. apa yang lebih menyakitkan hati ialah menyanyi tak tentu hala.

5. apa DIVA di giant tu terlalu mahal untuk dibayar?

6. nak menyanyi ke, nak berlagu ke, ada hadnya. janganlah sesuka hati memasang lagu di waktu maghrib. masa azan maghrib, hormatlah sikit. bukan masalah pun nak diam dalam 5 minit.

7. orang lain pun ada speaker, malah jauh lebih berkuasa tinggi dari anda.

8. hiduplah dengan menghormati hak orang lain. bukan susah pun. agama adalah satu perkara yang wajib dihormati, tidak kiralah walau agama apa yang dianuti.

9. jangan lebih-lebih. aku feng tau depan berhala korang baru tau sakit hati.. huh

HAJAT

09:11 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (3)

1. setiap pagi aku akan bangun tidur dan terus ke tandas untuk membersihkan diri.

2. ini termasuklah untuk melepaskan hajat supaya aku takkan ada masalah di kemudian nanti.

3. apa yang menjadi masalah ialah ada leng chai yang berperangai jijik dengan tidak menghormati kehendak orang lain.

4. apa masalahnya sehingga perlu bercakap sendirian di dalam tempat untuk melepaskan hajat?

5. nak bercakap tidak salah, tetapi dengan orang lain yang nak melepaskan hajat ni ada rasa nak terajang je.

6. kalau hidup dah kurang siuman, dapatkan rawatan segera di tampoi. tak jauh manapun kalau nak pergi.

7. kalau muda-muda dah gila, macam manalah bila dah mula mengajar nanti.

8. aku bukannya bagus sangat. tapi sekurang-kurangnya aku takkan bercakap dalam tandas di subuh hari.

AMBUSH

11:25 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (4)

1. dalam 15 minit lepas aku dikejutkan dengan satu berita tergempar dalam sejarah perkhidmatan aku.

2. si barai itu telah berjaya diserbu oleh pihak pemantau yang ingin tahu punca segala alasan yang dikemukakan selama ini.

3. kenapa 'berjaya diserbu'? selama ini si barai ni hanya meloloskan diri dengan berbagai alasan.. tapi tidak lagi pada hari ini..

4. bila diserbu tanpa persiapan, namanya KANTOI..

5. sudaahla tu. anggaplah semua ini satu pengajaran pada diri sendiri..

6. pada semua, kerjalah.. la la la.. kerjalah..

MESRA ALAM

10:17 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (3)

1. aku nak kongsikan satu cerita semasa aku pergi ke sesi maklumbalas hari itu..

2. terlebih dahulu aku nak cakap yang memang aku tak puas hati dengan si bangkai ini..

3. aku tak berkenan dengan caranya yang suka mencari jaalan senang untuk menyelesaikan tugasan yang patut disiapkan. pulak tu orang lain jua bersusah payah untuk membuat benda yang sama..

4. sekarang ini aku merasa amat bengang akibat dengan perbuatannya yang selambaa tanpa mengerti yaang orang memang bengang dengan tindakannya yang bermasalah ni..

5. pada waktu makan, bangkai ini pun datang bersama-sama bulunya untuk makan.. selepas habis makan, bangkai berbulu ini pergi bertanya pada pensyarah yang ada mana nak letakkan sisa makanannya?

"hehe.. uihh, mane nak letak pinggan ni puan eh? uihh.. uiks.." (ditambah dengan muka mintak penerajang)

6. tak sedarkah anda wahai si bangkai cara anda untuk mengambil hati itu lebih memburukkan keadaaan yang sedia ada.. kalau bukan pensyarah tu dah lama aku sendiri masukkan ko dalam baldi tu kerana ko lebih bersisa dari makanan yang nak ko buang tu..

7. nasihat aku, jangan bagi orang panas.. buruk padahnya nanti..

SAKIT PERUT

10:12 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (2)

1. dengar khabar semalam ada seorang makhluk menderita kerana sakit perut.

2. sungguh teruk sakit perut tu sampaikan tak perlu datang sekolah..

3. persoalan utama adalah, pada hari yang sama terdapat pemantauan bersama dari pensyarah dan guru pembimbing.

4. pada pendapat aku, sakit perut itu adalah satu helah yang terbaik untuk melepaskan diri dari melakukan kesilapan yang telah dilakukan sebelum ini..

5. aku ada hujah yang kukuh untuk mempertikaikan kesakitan perut yang dialami.. pada petang hari yang sama makhluk tersebut keluar untuk membeli makanan beserta air berkarbonat 2 botol dan 1 plastik air batu..

6. ini ke tindakan orang yang sakit perut?

7. nyatalah ini sebagai alasan semata-mata untuk mengaburi mata pihak atasan..

KEMAAFAN

12:14 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (1)

1. baru-baru ni aku ada berhubung dengan seorang kawan lama. niat aku hanyalah untuk bertanyakan khabar dan megetahui perkembangan seasa seorang kawan. tidak lupa juga tujuan aku untuk meminta maaf jika ada terkasar bahasa dan tersilap kata.

2. nyatalah tindakan aku ini telah mencetuskan satu isu yang boleh aku katakan kali ini.

3. aku minta maaf secara terbuka jika ada pembaca dalam blog ini sekiranya ada pihak yang tersinggung dengan penulisan aku dalam blog ini.

4. sebagai langkah keselamatan dan untuk mencapai kepuasan antara kedua-dua belah pihak, blog yang berkenaan telah dipadam dari bacaan umum selepas ini.

5. tapi ingin aku nyatakan di sini, blog yang ditulis tiada kaitan dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. waimah apa yang ditulis berkait atau tidak, itu terpulang pada pembaca itu sendiri. (lihat pada post yang pertama, dari kawan kepada kawan..)

6. jika terasa dengan apa yang ditulis, apa lagi yang boleh aku katakan, penulisan aku berasaskan persepsi umum terhadap apa yang berlaku.

7. aku menulis blog hanya sekadar untuk meluahkan rasa tidak puas hati terhadap perkaitan dengan diri aku.

8. sebarang kejadian, insiden, atau perkara yang berlaku yang BERKAIT dengaan diri aku sahaja yang aku akan berkaan komen disini. aku tak ada kebolehan untuk meluahkan perasaan bagi pihak orang lain.

9. sebagai insan yang melakukan kesilapan, sepatutnya kita insaf. dan aku insaf. aku berharap orang lain juga akan insaf. apa yang berlaku tetap berlaku. jangan jadikan insan lain sebagai sasaran untuk melepaskan marah semata-mata insan tersebut mengulas apa yang diperkatakan.

10. aku juga ada hak bersuara, begitu juga dengan hak orang lain untuk bersuara..

11. jika terdapat rasa tidak puas hati, tinggalkan komen. jangan tinggalkan alfatihah kepada pemunya blog hanya kerana mengharapkan baalasan yang setimpal, walhal insan yang disedekahkan alfatihah itu sentiasa memohan kepada ilahi agar dijauhkaan dari malapetaka seperti apa yang telah berlaku.

12. pokok pangkalnya, jika ada apa rasa yang tidak puas hati, tinggalkan komen. jangan hanya sekadar mengatakan yang aku tidak tahu jalan cerita sebanar. itu ayat seorang artis. aku juga ada akal fikiran untuk menyampaikan pendapat peribadi aku.

Renungkan, dengan dalam..

MOTOSIKAL

13:54 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (5)

1. seringkali aku tengok ada kumpulan yang selalu berjalan kaki untuk keluar makan di medan selera cenderawasih.

2. teringat juga satu ketika dahulu bila aku berjalan keluar bagai nak rak semata-mata untuk mengisi perut yang kosong.

3. akan tetapi pada hari ini aku sungguh bersyukur kerana dikurniakan kemudahan yang sangat membantu..

4. ada juga aku perasan ada segelintir golongan yang pada mulanya hidup dengan berjalan kaki.. aku sungguh berbangga dengan golongan ini pada mulanya..

5. akan tetapi selepas itu aku rasa golongan ini tidak perlu dihormati lagi..

6. pada mulanya hiduplah dengan meminjam motor.. akan tetapi selepas dapat motor sendiri, mulalah rasa nak beraksi.. naik motor 3 orang sekali mungkin masih boleh diterima lagi.. kalau 3 motor beriringan sekali macam mana pulak?

7. rasa diri seperti rempit sejati.. mula beraksi di litar kampus IPGM.. walhal x sedar diri itu bakal guru satu hari nanti..

8. kemana-mana laju dengan motor.. laju sudah mesti.. STUNT mesti diselitkan dalam setiap penunggangan kemana-mana.. walaupun di depan blok asrama..

9. parking motor pun biadab, langsung tak menghormati golongan berkenderaan yang lain, tak kiralah ada ke tak ada stiker pun..

10. percayalah, kalau aku tak doakan eksiden, pasti aku akan buat cubaan langgar satu hari nanti..

11. ingatlah ini INSTITUT, bukan ESTET..

PEPSI dan KICKAPOO

13:26 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (3)

1. jika disebut minuman enak ni, pasti semua akan tiba-tiba dahaga untuk merasainya..

2. jika ditanya semua orang suka minuman ini.. ada juga yang membenci..

3. baguslah jika membenci, kerana minuman ini tidaklah bagus seperti yang disangkakan..

4. sebagai seorang yang pernah merasai minuman ini, aku juga pernah TERJEBAK dalam gejala minum minuman ini sebagai amalan harian..

5, itu satu ketika dahulu, itu pun ada masanya aku minum air kosong sahaja..

6. lihatlah apa yang berlaku pada aku hari ini.. sesal tak sudah tidak berguna lagi..

7. aku bukan nak memperkatakan pada diri aku yang sudah menyesal ni.. aku ingin mengutarakan pandangan terhadap seorang insan yang ketagihan PEPSI sehinggakan mencecah 2 botol sehari..

8. apa kebaikan PEPSI? mengapa minuman itu yang sentiasa berada di minda ketika membaca komik kegemarannya? apa natijah dari minum sehingga 3 LITER sehari minuman ini?

9. rajin pula keluar membeli 2 botol ya. bila keluar untuk makan, tak mahu la pulak. boleh diharap air ini darpada makan sebagai satu keperluan.. memang mewah..

10. pendapat aku, kalau nak minum tu berpada-padalah.. jangan sampai sesal dikemudiaan hari.. apa yang bangang sangat dengan si barai ni tak tahulah..

11. jangankan fizikal sudah menjadi sembab, malah penyakit turut datang menimpa..

12. pada diri aku, kehidupan berasaskan kesedaran menjadi landasan.. harap aku sentiasa sedar atas apa yang aku lakukan..

KEWARTAWANAN

09:07 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (5)

1. terkejut juga mendengar dengan apa yang berlaku semalam.

2. lawatan dari KJ dijangka bermula hari ini, tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya.

3. bila dikatakan lawatan mengejut, sudahnya tak bersedia, maka bangkailaah jadinya.

4. nak dikata bangkai pun tak layak. tak tahulah apa taraf yang patut diberikan pada 'bigfoot' ini.

5. bila ditanya alasa, memang indah alasan itu. nampak profesional, tapi haram jadah semata.

6. hati berbelah bagi dipilih sebagai alasan kukuh kali ini. dulu nak drop course, pulak tu nak kerja kilang dan bukak cybercafe.

7. hari ini, bukan itu yang diperkatakan. kewartawanan menjadi pilihan untuk kali ini.

8. bagi aku, ini adalah satu alasan belaka. apa lagi yang boleh dikata dengan makhluk yang berbau hancing macam ni?

9. wartawan tu bukan ke satu kerjaya yang mencabar? kerja tak tentu masa, dan yang paling pening minat untuk jadi wartawan tu perlu disemai dahulu.

10. apa jadi wartawan boleh main game lama-lama?

11. pikirkanlah.. aku baru cakap pasal perubahan. lain perubahan yang diseru, nak jadi wartawan pulak kali ni..

12. kepada pihak wartawan disana.. korang tak malu ke si bangkai ni nak bekerja dengan korang? insan pemalas yang suka bercerita berdegar-degar tapi tak masuk akal ni?

13. apa berita yang nak diselit? media manakah yang nak terima makhluk ni?

14. entah2 jumpa VIP nanti pun korang jugak yang akan malu dengan bau pelik si makhluk ni nanti..

15. kepada makhluk tersebut.. dahla oi.. cakap jela yang ko nak main game. bukan malas belajar, serba serbi ko malas..

16. aku pun bodo, buat kotor blog aku je kutuk makhluk ni.. haishhh!!

KERAJINAN

13:11 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (4)

1. aku dikhabarkan yang kita semua akan dilawati oleh KJ bermula esok..

2. memang banyak kerja yang nak disiapkan.. tapi aku tak kisah sangat..

3. yang lebih menghairankan, ada pihak yang betul-betul tak kisah..

4. aku dengar cerita dalam 52 orang batch aku, ada sorang yang paling rajin diantara semua..

5. memang rajin.. tapi dari ceritanyalah..

6. kalau nak cerita kat orang, biarlah logik sikit.. ada ke sampai 3 lesson plan berasingan nak bagi kat penilai yang berlainan? memang tak logik..

7. pendapat aku, junior tetap junior.. tapi diorang dah cukup dewasa untuk menilai hancingnya ceritamu itu..

8. lain kali nak cerita apa-apa jangan bagi orang panas.. kalau tak bukak mulut pun tak apa.. nikmatilah game dan kartun tu dan jangan akui diri tu hebat sangat.. apa pulak kata masyarakat yang 4.0 tu esok?

9. kalau nak menipu pun ada batasnya.. biar bertempat.. jangan menipu nak menutup malu diri sendiri.. kalau malu mesti kerja dah siap.. dasar tak tahu malu..

10. dahla memalukan diri sendiri.. buat malu aku je..

RASIONAL, PERBUATAN DAN REAKSI

13:24 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (2)

1. setiap perbuatan pasti ada rasionalnya..

2. kalau perbuatan tu tak rasional, pastinya perbuatan itu dianggap sebagai sia-sia..

3. itulah apa yang berlaku.

4. sebagai seorang manusa biasa, kita tidak terlepas dari melakukan kesilapan.

5. adakalanya kesilapan yang dilakukan itu sengaja dilakukan kerana peraturan itu dianggap tidak rasional sama sekali..

6. bila dilakukan juga kesalahan itu, mulalah yang kecil diperbesar-besarkan..

7. sebagai seorang yang professional, kita perlu mengkaji tindakbalas atau reaksi klien kita terhadap apa yang dilakukan..

8. cuba fikirkan, adalah sekadar marah daan ugutan boleh menyelesaikan masalah? anak di rumah tak pernah dimarahi, anak orang diherdik-herdik..

9. pada aku, sikap itu adalah sangat tak rasional.. dan reaksi yang tidak professional..

10. moral of the story, jadilah seorang manusia yang disegani.. bukan dicemuh kembali..

PERUBAHAN

13:18 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (2)

1. hari ni aku rasa semua dah tahu yang kita ada PM yang baru.

2. tahniah diatas kejayaan yang dikecapi..

3. pada semua, jangan sekadar mengharapkan perubahan sahaja..

4. ini kerana perubahan itu datang dari diri kita sendiri..

5. mulai hari ini, aku jugak nak buat perubahan..

6. aku berharap semua masyarakat akan berubah juga..

7. pada yang uih, malashh, dush aiyak, kartun, game, komik dan sebagainya.. inilah masa untuk berubah..

8. manalah tahu, sekali berubah akan terus berjaya..

9. dah berjaya jangan lupa diri.. hidup ini ibarat roda..

PERSEDIAAN

13:12 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (1)

1. dulu sering aku dengar orang kata kalau tak bersedia, kelam kabut jadinya..

2. aku rasa pendapat itu betul.

3. sekarang ni kerja aku hampir siap.. aku dah mula berehat2 sekarang ni.

4. itu bergantung pada keadaan. peranan lain pun bukan mudah untuk diambil kira.

5. yang aku rasa tak adil sekarang ni, ada juga insan yang sentiasa BEREHAT tak kira masa.

6. bersedia atau tidak bukan soalnya.. nak kata siap kerja? tak pun.

7. apa yang dia tahu hanya hiburan.. bullshitting.. dan sebagainya..

8. aku suka jugak ada manusia macam ni.. rilek memanjang.. kita sibuk menyelesaikan masalah.. dia pulak tak pernah takut dengan masalah..

9. mungkin masalah pun takut dengan dia agaknya..

10. kita pulak yang ada masalah tengok dia macam tu..