JIMAT PENGGUNAAN MINYAK KERETA ANDA

13:49 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)

Tip-tip atau petua-petua bagaimana nak Jimat minyak

1. Isi minyak sebelah malam,
apabila cuaca sudah sejuk. Dikatakan isi minyak pada waktu malam, kurang gas dalam petrol atau diesel. Kandungan gas dikatakan banyak pada waktu siang yang panas, di mana setiap liter yang di isi pengguna akan rugi sebab haba petrol bercampur lebihan gas dalam kandungannya. Benar atau tidak berdasarkan pengalaman sendiri. Memang benar. Ada perbezaannya. Penggunaan petrol lebih lama bertahan jika di isi pada waktu malam.


2. Isikan minyak sehingga tangki penuh.
Minyak atau petrol cepat habis jika ruang tangki banyak yang kosong. Benarnya tips ini memang ada. Minyak atau petrol akan meruap. Semakin besar ruang semakin banyak minyak atau petrol meruap. Petrol yang meruap tidak dapat dibakar oleh enjin. Dicadangkan juga penuhkan semula tangki apabila tangki separuh kosong. Jangan tunggu sehingga meter pada tanda "E" baru diisi. Semakin banyak ruang kosong semakin banyak petrol meruap, maka lebih cepat habis.


3. Bawa kereta dalam kelajuan yang tetap.
Tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan. 70 � 90 km sejam adalah bersesuaian. Pastikan anda mematuhi had laju dan pandu pada lorong yang sesuai. Semakin laju kereta, semakin minyak digunakan. Pandu secara perlahan pula menyebabkan beban pada kereta. Ini menyebabkan enjin tertekan dan menyebabkan banyak minyak digunakan.


4. Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda.
Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan. Pada jangka masa yang tetap, gunakan bahan rawatan petrol. Ini bertujuan untuk cucian pada injap minyak agar tidak tersumbat. Pastikan penapis petrol diperiksa atau ditukarkan apabila perlu.


5. Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan pada model kereta dan jenis tayar yang digunakan. Seminggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik memastikan cengkaman tayar yang sesuai dan pada jumlah jarak yang jauh nyata menjimatkan minyak.


6. Kereta sesuai untuk perjalanan yang jauh. Jika tempat yang dituju boleh berjalan kaki atau berbasikal, adalah baik melakukannya. Banyak minyak boleh dijimatkan tetapi keselamatan penting jika jalan dilalui gelap, sunyi dan diragui keselamatannya adalah lebih baik bawa kereta.


7. Jika boleh kurangkan penggunaan penghawa dingin. Perjalanan pagi atau malam yang sejuk tidak perlu penghawa dingin. Buka tingkap sedikit dan biarkan angin luar masuk. Awas jangan buka tingkap terlalu luas sehingga tangan dari luar boleh mencapain ke dalam dengan mudah.


8. Kurangkan beban kereta. Barang-barang yang tidak perlu dalam kereta perlu dikeluarkan. Semakin banyak beban semakin banyak tenaga dan minyak digunakan.


9. Pemanasan enjin selama 30 saat. Panaskan enjin selama 30 saat sahaja. Enjin kereta panas lebih berkesan semasa kereta bergerak. Memanaskan enjin lebih 30 saat bukan sahaja membazir minyak tetapi boleh merosakkan enjin kerana pelinciran enjin lebih berkesan ketika kereta bergerak (maklumat dari PERSATUAN PENGGUNA P.PINANG � CAP)


10. Elakkan menunggu .
Sekiranya anda terpaksa menunggu seseorang di dalam kereta, matikan enjin. Lebih murah untuk menghidupkan semula enjin daripada menunggu 1 minit di dalam kenderaan dengan enjin yang masih hidup.


11. Elakkan menggunakan gear rendah. Cuba kekalkan halaju kereta lebih daripada 35 km/jam. Langkah gear dari gear 1 terus ke gear 3 atau 4 ketika kereta menuruni bukit atau melalui jalan rata. Tukar gear secepat mungkin ketika menaiki bukit. Apabila memandu secara automatik, tingkatkan halaju anda dengan segera. Jangan andaikan bahawa anda perlu memandu di lebuhraya sahaja untuk menggunakan gear 5. Seboleh-bolehnya pandu dengan gear 5 di mana sahaja walaupun berada di dalam jalan yang kecil.

Credits to: http://www.sioloon.com/t8213-tips-untuk-jimat-minyak-kereta-anda

Aku semakin malas menaip. Walau apapun info ini berguna. Sekian

SUSPENDED

13:18 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)

As the title says, this blog will be suspended until further notice.

Sebab utama:

1. Aku sibuk layan twitter sekarang. Lulz

2. Facebook has become my primary social network.

3. Microblogging has become my new hobby.

Walaubagaimanapun, aku masih lagi akan memberi komen bernas dan cadangan yang lain.

Hingga bertemu lagi.

Wassalam.

MALAS

02:45 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)

1. Maaf tidak lama berblog. Bukan maksudku.

2. Kekangan masa menyebabkan blog ni lambat diupdate. Namun, tetap akan disajikan dengan cerita menarik. Hehe

3. Pelbagai insiden berlaku pada diri aku kebelakangan ini. Aku terima ia sebagai cabaran memacu diri ke satu tahap yang lebih tinggi.

Aku nak tido. Nanti ada masa aku bgtau lagi. Selamat salam sejahtera.

POSER

01:56 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)





Aku kagum dengan salah seorang pelajar di salah sebuah sekolah berprofail biasa di Johor Bahru.

Kesungguhannya dalam bidang ict tidak boleh dipertikaikan lagi, sehinggakan ramai menjadikannya sebagai pakar rujuk jika ada sebarang masalah melibatkan dunia perkomputeran.

Aku juga tidak terkecuali menimba ilmu bersama pelajar ini. Kerendahan budinya menyebabkan aku kagum dengan diri beliau.

Tadi semasa aku membaca dan mengulas status post terbaru beiau akan rancangan seterusnya di Facebook, ada salah seorang pelajar Tingkatan 3 sekolah di luar Johor menyampuk dan menegur dengan cara yang kurang sopan.

Katanya beliau tahu segala, hebat belaka. Bila ditanya, jawapan bodoh yang keluar. Habis google dijadikan bahan bukti. Semua nak google. Nampak pandai la kononnya?

Bagi aku jika budak ni tak berubah, ini merupakan satu lagi petanda rakyat Malaysia yang kekurangan pengetahuan yang ada tetapi bercakap seolah tahu pelbagai benda.

Kononnya berlagak tahu programming, perkara simple pun ko tak tahu. WTF pun ko tak tahu.

Kerana budak inilah aku akan mengantuk keesokannya. Sibuk komen dia sangat. Rasakan.. LOL

P/s: jangan sibuk hal orang, tak tahu diam. Menyampuk tak pasal2 bukanlah cara bermesra sesama kita.

MAZMUMAH

20:29 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)



Ketika aku sedang bersarapan pagi di warung kamung yang berdekatan, aku menonton satu rancangan pagi yang menonjolkan seorang yang bakal menempa nama di dunia ini.

Ketika itu, aku memerhati tindak tanduk dan gelagat manusia yang diwawancara ini. Pada mulanya aku rasa biasa sahaja.

Selepas itu, baru aku menyedari tindakannya adalah sedikit pelik.

Kemudian barulah aku sedar keangkuhannya bercakap tentang kebolehannya melakukan sesuatu itu yang terbukti lebih hebat dari orang lain.

Ya, memang kau tak gentar dengan apa yang orang kata pada diri kau. Kau kata “saya sentiasa menjadikan kata-kata negative dari orang sekeliling itu sebagai satu semangat dalam diri saya.” Memanglah begitu.

Kemudiannya mendabik dada sebelum Berjaya melakukan sesuatu bukanlah satu perkara yang baik. Ini kerana belum tentu anda dapat membuktikannya. 1001 perkara dan cabaran menanti dan tidak semestinya anda akan dapat menguasai sesuatu perkara TANPA IZIN DARI YANG MAHA PENCIPTA.

Jadi, tolonglah jangan riak sangat. Aku tahu kau hebat, tapi dengan bercakap besar yang kau akan Berjaya bukanlah satu perkara yang baik. Siap penemuramah pun kau tempelak.

Hadui apalah nasib manusia. Dah hebat, mendabik dada. Bila gagal, senyap bukan kepalang. Angkat muka pun tak mahu.

OIL FILTER

14:18 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)





Seronok melihat orang bekerja di pelantar minyak. Teruja juga.

Mereka bekerja syif dua minggu di pelantar, dan pulang semula ke rumah selama 2 minggu juga.

Dan yang lebih menarik, pendapatannya juga amat lumayan. Dengarnya 5 angka sebulan. Satu jumlah yang besar.

Jika dibandingkan dengan gaji penjawat awam mahupun swasta, sudah tentu gaji sedemikian boleh dicapai dengan menjawat jawatan penting di dalam organisasi atau syarikat.

Mereka juga sudah mampu memiliki rumah idaman mereka dengan harga yang mahal.

Dari segi lain, mereka juga dilihat sentiasa berperwatakan ceria dan profesional.

Aku berdoa supaya keturunan aku akan bekerja dalam keadaan dan pendapatan begini. Biar kita tidak merasa mewah, tetapi anak cucu diharap akan mengecapi impian yang dihajatkan. Amin.

BOM OH!

02:34 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)





1. Aku ada berkenalan dengan seorang budak yang asalnya jujur dan baik. Ya, pada mulanya. baik.

2. Selepas itu dari ceritanya pelbagai Ustaz, pengamal perubatan Islam hinggalah ke bomoh mengenalinya.

3. Wow, hebatnya.

4. Selepas itu aku mendengar bahawa dia menggunakan khidmat bomoh untuk menghancurkan rakan yang selama ini mengenali dirinya dan membantunya tatkala susah, itu dikira melampau.

5. Rakannya itu siap memberi makan dan tempat tinggal untuk dihuni 2 bulan. Apa masalah sehingga bomoh dijadikan sasaran pulak? Satu sahaja, DUIT.

6. Si bodoh ini meminta duit upah mengecat rumah kawannya yang tolong ntah beberapa jam sahaja dengan acuh tak acuh. Tak segan ke? GIla ke?

7. Mujurlah apa yang dihantar oleh bomoh itu berjaya dipatahkan. Nasiblah kalau si Bodoh ini kena balas balik.

8. Depan aku juga baik, belakang aku diumpatinya. Manusia apa ini? Mamposla aku nak ingat mamat ni lagi.

FARK OFF!!

UNSCHOOLED

02:24 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)





Membeli belah memang seronok. Terutamanya di pasaraya yang menawarkan harga borong yang jauh lebih murah dari tempat lainnya.

Dalam langkah menyahut seruan kerajaan, aku hanya ingin menjadi pengguna yang bijak. Membeli item yang diperlukan sahaja. Sekeping DVD kosong.

Dalam usaha membayar, aku beratur di kaunter bayaran kurang dari 10 item. Seperti biasa, aku sentiasa bengang dengan orang hadapan aku yang macam tak reti bahasa melayu langsung.

Mengapa? Sebab beratur di kaunter kurang 10 item dengan barang penuh di dalam troli. Tak ke menyusahkan orang lain namanya?

Aku mula mengambil gambar untuk dimuatkan ke dalam laman ini. Kemudian tibalah giliran mangkuk ni untuk meletakkan barangnya. Yang bagusnya, jurukira harga tu dengan selambanya menyuruh orang tersebut pergi ke kaunter lain..

Puas hati aku. Satu tindakan yang bijak.. Jarang jurukira bertindak begini. Satu tindakan terpuji.

Atau mungkin dia menyedari gambarnya diambil? Aku tak pasti.

Yang pentingnya, jangan jadi macam bangang dengan buat muka tak tahu masuk ke laluan bayaran ekspres dengan barang berlambak dalam troli.

Tak sekolah ke?

BUFFALO OWNER

12:10 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)


Dahulu aku ada mengulas mengenai kegiatan melepaskan kawanan lembu dan kerbau di tengah jalanraya. Masih ada lagi kegiatan yang sama.

Dan ternyata kegiatan ini menyusahkan orang lain.

Semalam, sebuah proton wira remuk teruk selepas melanggar 3 ekor kerbau yang melintas jalan. Ia berlaku pada waktu malam di mana pemandu tersebut tidak nampak sama sekali kelibat kerbau yang melintas kerana jalan yang terlalu gelap.

Akan tetapi, berlaku beberapa insiden yang berkaitan selepas itu:
  1. Tuan kerbau tidak mengaku kerbau miliknya, supaya tidak perlu mengganti kos kereta yang remuk teruk itu.
  2. Pemandu agak trauma dan tidak keluar dari kereta selepas kemalangan itu.
  3. Kerbau itu disembelih dan dijual 2 ekor dengan harga RM800, namun tiada siapa mahu membelinya.
  4. Insuran kereta terbabit adalah pihak ketiga jadi tidak boleh dituntut.

Inilah kesan yang dikira MENYUSAHKAN orang lain. Nak diikutkan hati, racun saja kawanan kerbaunya kalau dah tak reti jaga sangat. Senang cerita. Tak payah memikir lagi. Dah tak ada sape marah lepas tu.

Harap pihak berkuasa mengambil berat terhadap isu ini. Terima Kasih.

BOOKER T

11:54 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)


Semalam aku ada pergi ke pusat servis yang berdekatan untuk memeriksa keadaan kereta aku yang agak banyak songeh kebelakangan ini. Tujuannya mudah, hanya untuk menuntut waranti yang sedia ada.

Ketika sampai, banyak kereta yang sedia ada sedang diservis, silap aku kerana tidak membuat temujanji dahulu. Jadi aku berkata kepada salah seorang di situ aku akan datang pada awal pagi keesokan harinya.

Hari ini aku datang lagi. Katanya, aku datang pada keesokan harinya. Pulak.

Jika aku masih hendak servis pada hari ini, aku perlu menunggu selama 2 jam bagi membolehkan kereta aku diperiksa dan dibaiki semula.

Masalahnya KAN SEMALAM AKU DAH DATANG, KENAPA KO TAK TULIS AKU NAK BOOKING PAGI NI?

Dan aku ditanya, mengapa aku lewat tiba, APA PUNYA SOALAN YANG TIDAK PROFESIONAL INI? KO BUKAN BINI AKU.

Aku selambe mengencing wanita barai ni mengatakan aku baru sahaja menziarahi salah seorang kenalan di hospital. Memang ada plan awal pagi tu nak pergi hospital tapi dah cancel.

Dan akhirnya barulah temujanji aku ditulis di atas borang yang disediakan. Macam bodoh.

HA ITULAH KEJENYE SUKA MEMBUANG MASA DAN MENYUSAHKAN AKU. MCM BANGANG.

Aku paham, ramai lagi orang yang nak servis, TAPI AKU BERHAK MENDAPAT LAYANAN SAMA MACAM ORANG LAIN. TAKKAN AKU PUNYE TEMUJANJI KO TAK BUAT? AKU PAKAI KERETA BARU, BUKAN SECOND HAND.

Bingai punye kerja. Full of bullshit. Esok aku datang kalau ko cakap lusa pulak, tak tahulah aku nak cakap apa lagi.

MALAYSIAN CAR MAKER. Sudahlah kualiti agak dipertikai, SERVIS PULAK MCM BODOH.

MALAS

12:40 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)





Pagi tadi aku dihubungi seorang bekas pelajar sekolah meminta agar aku baik hati membantunya untuk membaiki laptopnya yang rosak. Perempuan.

Satu ketika dahulu aku biasa membaiki laptopnya yang old skool dan kerap kali buat hal. Tak apalah, aku bantu apa yang mampu.

Kini budaknya besar sudah, selepas STPM, beliau bekerja di kedai elektrik. Adatlah tu ok jugak bekerja dari menghabiskan beras kat rumah.

Kini budak tu datang lagi, mengharapkan servis percuma dari aku. Mulanya tergerak hati jugak nak baiki.

Lepas tu dia nak bawak laptop abah dia pulak nak baiki sekali? CANCEL. PEGI MAMPOS.

Aku cuba berasional dengan budak perempuan tu supaya tidak berlaku salah faham. Aku cuba meminta kadar upah munasabah yang difikirkan boleh dari khidmat aku.

Kemudian, dikatanya aku ni berkira dengan bekas anak muridku. KAU TU BUKANNYA BINI AKU.

Kalau susah nak melabur duit untuk maintenance, tak payah beriya beli laptop tu. Pegi je Kafe Siber yang berdekatan. Senang.

Idup nak free. Kalau macam tu, orang kawin ngn ko cubalah ko cas FREE. Alahai, mana ada benda percuma di dunia ni beb.

Malas aku melayan orang macam ni.

OM NOM NOM

23:10 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)





Itulah yang dinamakan makan. Baru sahaja duduk di NR Cafe. Lama sudah tak menjejakkan diti kat sini.

Makanannya setakat yang aku tahu tidaklah sesedap mana, namun suasana kampung dan romantik menyebabkan restoran ini menjadi pilihan ramai.

Aku bukannya beriya nak makan, tapi diajak rakan bersama dan dibelanja juga. Syukur rasanya. Murah rezeki mereka harapnya.

Walaupun suasana kampung, namun dilengkapi kemudahan capaian internet wireless terpantas adanya.

Jarak antara meja juga agak jauh jadi sesuai untuk perbincangan romantik dan rahsia.

Itu bukanlah topik utama. Tujuan aku menulis ialah kerana aku teringat kenangan di Gazebo. Hampir sama, walau berlainan negeri.

Selain itu, aku sangat merindui ke Senibong. Akan aku semat cita-cita bersama isteri tercinta melawat semula Johor dirindui suatu hari nanti.

PERELLO

16:41 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)






1. Ade la kejadian salah faham sikit yang berlaku antara dua rakan yang baik dengan aku.

2. Salah faham? Aku tahu apa yang berlaku sebenarnya sebab aku juga berada di situ. Biasalah jadi aku tahu apa yang sebenarnya berlaku dan siapa yang menjadi punca berlakunya konflik terhadap sesuatu perkara.

3. Isunya, jika seseorang itu sedang membentangkan sesuatu janganlah dipotong dengan 'mengondem' apa yang sedang dibentangkan. Orang buat sesuatu pekerjaan ada sebabnya. Dengar dulu sehingga habis. Kalau ada yang tak faham, tanya setelah pembentangan selesai.

4. Ini kawan ni dihentamnye dengan perkataan 'ko tak boleh la buat macam ni'. Aku pun panas kalau dengar. Dahulunya orang lain sabar aje. Tapi silaplah jka orang yang boleh tahan hot dan direct kan. Memang straight kene sound tepet la. Ko plak tak menjawab pun.

5. Dalam kerja, adat lah jika kita ada merasakan apa yang kita buat jauh lebih baik dari orang lain. Aku tak pulak merasa macam tu, mungkin sebab aku ni baru agaknya. Kalau rasa dah bagus, buktikan. Jangan cakap sahaja.

6. Kerana mulut badan binasa. Mulut memang kena simpan.

7. Lain kali mau cakap, pandang-pandang. Tutup mulut lagi bagus. Buktikan dengan kerja buat kita.

Dahla, aku pun tak nak cakap banyak. Akhir kata, belajarlah jaga hati orang sikit ye. Sekian.

KEDAI MAKAN MEWAH

12:39 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)


Mempunyai restoran yang terkenal semestinya hebat dan bagus kerana ianya akan sentiasa dikunjungi oleh orang ramai. Memang kayalah jadinya kan..

Alhamdulillah rezeki,aku pun tumpang bahagia,dapat juga merasa makanan yanglazat, pemandangan yang indah dan juga bersamarakan-rakan bersembang rancak di petang hari. Melayu kita juga yang berjaya. Siapa lagi?

Namun begitu, aku agak kecewa dengan cara dan sikap salah seorang tokey kedai kat sini. Ada masa aku memerlukan duit tukar dan kebetulan kedai pada masa tu sudah 5jam beroperasi. Takkan tak boleh tolong?
kalau tak boleh? Tak apa. Aku tak kesah kalau ko betul-betul tak ada atau buat-buat tak ada.

TAPI KALAU KAU TENGOK AKU DENGAN PANDANGAN CMSIAL MEMANG LA AKU PANAS!!

Kalau nak diikutkan, kedai tu sebelah je kedai ko. Takkan aku nak kene beli nasi goreng ko semata-mata nak tukar duit? Lepas tu pandangan mcm bastardy looking mmg aku tak suka dan menyampah. Dari dulu lagi aku ada dengar cerita ko ni berperangai mcm biatch. Tapi aku tak la nak percaya sangat. UNTIL YESTERDAY.

Aku amik pengajaran dari sebarang perangai menjengkelkan dari ko. Kedai sebelah pun ko nak cari gaduh. Bersaing bukan maknanya bergaduh. Tau la ko kaya. Orang lain pun cari makan jugak. Hormatla sikit.. Ni bukan soal duit ko, soal sikap ko..

Inilah sikap segelintir Melayu yang "bila dah kaya"..

BLOGGER

13:10 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (2)


Gambar di atas ialah bukannya seorang blogger.

Maksud aku blogger yang lain yang dahulunya merupakan seorang yang cukup aktif dalam menukilkan isu semasa yang dialami oleh mereka sebagai refleksi, kini sunyi sepi.

Aku tak tahu apa yang berlaku. Tapi pastinya mereka dilihat tidak aktif dalam kebelakangan ini.

Mengapa? Apa sebabnya? Adakah tanggungjawab yang dipikul terlalu tinggi hingga menyebabkan mereka tidak mahu lagi aktif seminggu sekali dalam nukilan mereka? Aku pun tak tahu.

Kini aku keseorangan. Siapa ingin menemani aku? Aku sendiri. Ini kerana aku menulis untuk diri sendiri. Dah berkali-kali aku mengatakan benda yang sama.

Akan tetapi diharap rakan yang lain segera aktif semula untuk menjadikan dunia blog kita lebih bermakna.

WORDPRESS(URE) 2

13:05 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)

Kini tiada masalah lagi. Aku akan setia bersama blogger. Walaupun wordpress dilihat lebih bertaraf dari blogger, namun aku tetap akan bersama blog ini.

Blog ini akan terus dikemaskini, tidak kira apa isi yang aku ingin mengarut di dalamnya.

Aku telah menemui satu program yang sesuai dan boleh dijadikan penghubung antara aku dan blogger dengan pantas dan tepat.

Kesimpulannnya, teknologi sentiasa ke depan. Cuma kita yang malas. Macam aku. Hahaha.

CAYALAWAWAWUHH

13:01 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)


Siapa yang pernah ingat game ini pasti akan terimbau kembali nostalgia lama di kala sewaktu muda remaja dahulu. Aku juga menggilai game ini. Sungguh teruja dan menggiurkan kualiti grafiknya.

Dahulu aku merupakan penagih permainan video. Masih aku ingat pada tahun sekitar 1999 kafe siber tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Pelbagai perkhidmatan internet dan permainan komputer disediakan di antara jaringan di dalam kedai tersebut.

Begitu juga kedai Chico, salah seorang cina yang sangat peramah, dan strategi yang agak menarik untuk menarik pelanggan seperti aku ke sana. Pada masa itu aku pergi ke kedai tersebut hanya untuk melihat-lihat, namun begitu setelah aku tahu cara permainannya, aku menjadi ketagihan untuk berada di kafe tersebut.

Ramainya orang tidak terkira. Kedai sentiasa penuh. Siapa cepat dia dapat. Sejam hanya RM3. Amat murah jika dibandingkan dengan permainan video di pusat hiburan yang lain, kecuali permainan aked 20sen sekupang yang dimainkan oleh orang dewasa sahaja. Aku tak berani masuk banyak kali. Takut ditangkap polis.

Kemudian tak lama dari itu Dino pula membuka kedainya di bahagian bawah deretan kedai yang lebih dekat dari rumah aku. Makanya aku semakin asyik ke kafe siber tersebut. Selepas tarawih aku segera ke sana. Aku tahu kerana kebanyakan budak suka pergi semasa tarawih kerana selepas penat bermain (penat ke?) mereka akan pergi ke surau bagi sesi hidangan moreh yang disediakan.

Selepas itu aku ke Thunder.Net dan Excite.Net juga kafe siber yang agak jauh untuk berjalan kaki, kemudiannya motor abah aku dipinjam bagi ke sana.

Kini semuanya tinggal kenangan. Aku sudah tidak ke sana lagi memandangkan aku sudah berkemampuan untuk mempunyai kemudahan hiburan permainan, muziuk dan perkhidmatan 'online' sama seperti kafe siber. Alhamdulillah.

Tapi walaubagaimanapun, Aku masih rindu pada keadaan seperti dahulu. Hanya sekadar rindu. Nostalgia lama, kenangan menggamit rasa.

POLY TICK

18:48 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)





Aku seringkali mendengar komentar dan perbualan dari orang ramai berkenaan dengan ketidakpuasan hati mereka terhadap pelbagai isu.. Dari isu harian kepada isu dunia semuanya dibawa ke kedai kopi berdekatan..

Namun begitu jika ianya hanya sekadar perbualan di kedai makan tiada siapa peduli. Namun begitu jangan ingat tiada yang memerhati. Fitnah jangan dicari.

Baiklah, secara terus terang aku ingin mengulas berkenaan isu politik. Ya, walaupun aku bukannya penganalisis politik namun akh masih yakin yang aku boleh memberikan pandangan sebagai salah seorang rakyat Malaysia yang merdeka.

Negara kita merupakan negara yang harmoni dan berbilang kaum. Walau ada yang mengatakan tidak, itu semua hampeh belaka. Setakat ini, jika ada isu yang kalau dibandingkan dengan negara luar, sudah tentu keharmonian yang ada pada negara kita adalah jauh lebih baik. Jadi sila kekalkan keamanan yang sedia ada.

Jika kita lihat dan baca mana-mana sumber yang menyentuh soal politik, sudah tentu ianya memihak kepada parti mana yang disokong. Ada jugak yang neutral, tapi kebanyakannya one side. Adatlah politik.

Apa yang menjadi isu disini ialah jika kita tidakpuashati dengan sesuatu isu, jangan kaitkan dengan soal politik. Siapa rasuah, siapa jahat, siapa fitnah siapa, bukan urusan kita melainkan kita yang terlibat.

Soal parti, tidak perlu terlalu taksub. Pilihanraya merupakan saluran utama dalam menentukan kewibawaan pemimpin negara kita. Kita diberi hak yang adil dalam menentukan masa depan negara kita. Sudah pilih, maka hormatilah mereka.

Jadi ada hadnya kita tak perlu masuk campur terlalu banyak. Cukup sekadar mengambil tahu dan bertanya terhadap pendirian sendiri yang akan dipangkah di kertas undian nanti.

Jika anda merupakan seorang penjawat awam, anda telahpun diberi taklimat akan keselamatan dan etika pekerjaan anda dalam berkhidmat. Sebarang rasa tidakpuashati boleh disalurkan pada tempat tertentu. Begitu juga swasta mahupun bekerja sendiri.

Itu komen aku secara umum. Blog tatapan umum dan laman sosial bukanlah cara terbaik untuk mendedahkan isu berbangkit tanpa bukti yang sah keranya nyatalah ia bakal menjadi satu fitnah semata-mata.

Jika anda ingin mengulas berkenaan isu semasa, lakukan dengan pendapat dan reaksi kerana bersandarkan pada diri sendiri. Jangan mengulas sebarang kenyataan yang boleh mengancam keselamatan diri, keluarga, masyarakat dan negara.

Ingatlah, setiap manusia ada kepentingan sendiri dalam melakukan sesuatu. Anda akan makan jika anda lapar, tidur jika mengantuk. Begitulah misalannya.

Janganlah kita terperangkap dan terjerumus ke laluan yang salah dek kerana kepentingan orang lain dalam mencapai impian yang sedang dikejar oleh mereka.

WORDPRESS(URE)

12:53 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)



1. Ya, aku sedang mencari jalan alternatif untuk ke laman yang lain kerana this blog sucks for mobile phone. Ia adalah Wordpress blog. Nampak agak menarik.

2. Sucks if (Picture+Text) la.. Kalau yang lain selama ini ok je pun.. Tengoklah dulu macam mana..

3. Walau apapun, aku pasti akan terus menulis untuk tatapan diri aku sendiri dan sahabat handai akan datang (kalau ada la) hahahaha..

4. Apa pendapat kalian? Ok ke kalau wordpress?

THE MALAYS

12:49 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin / pemikiran bernas dari masyarakat (0)


Kenal mamat sebelah kiri tu?

Itulah dia Karam Singh Walia,seorang yang tidak asing lagi dalam memperjuangkan isu-isu kemasyarakatan untuk Malaysia kita yang tercinta.

Credits to: http://www.ohtidak.com/oh-isu-karam-singh-walia-mabuk-dan-diugut/

Baru-baru ini aku melihat video beliau yang terbaru di Youtube berkenaan dengan beliau melemparkan fakta berbau perkauman kononnya bangsa Melayu adalah bukan berasal dari Malaysia dan Indonesia. Selepas itu, beliau dikatakan mabuk sehingga mengeluarkan fakta sebegitu rupa.

"Link" atas tu adeliputan dari OhTidak! siap dengan video dia sekali. Perhatikan mamat di belakang dia, ko agak umur berapa? Ade tak rase nak sepak kepala dia? Harap badan je kecik, air muka nampak jugak hingusan. Taiko kampung agaknya.

MELAYU apa macam ni? Ko memang bukan MELAYU dari Malaysia kalo perangai macam bangsat begini.

Soalnya? Apa yang ko nak panas sangat? Bukan dia mengata mak bapak ko pun. Pasal kaum reaksi bukan main, pasal benda lain, tak pulak reaksi macam ni.

Aku tahula ko panas dikata Melayu macam tu. Dah tu bukankah negara MALAYSIA ada undang-undang? Pegi balai sudahlah. Apa nak bising sangat. Sampai makian dan cacian diberi, ade ke Karam Singh tu maki mak ko? Kalau dia mencarut pun? Mulut dia, sukati dia la. Ko bukan abang dia.

Serious shit, kalau ikut percentage, aku rase kaum Singh la paling kurang bermasalah di Malaysia ni. Antara kaum paling banyak rekod jenayah? MELAYU la beb. So sedarlah diridari segi PERANGAI tu. Berubahlah ke arah lebih baik. Adalah lebih baik hidup DISEGANI dari DITAKUTI.

Nak selesaikan masalah, buatlah cara baik, ikut saluran yang betul. Bukan dengan cara macam ni. Tunjuk sikit yang bangsa MELAYU ni bangsa BERTAMADUN dan paling penting, tidak KURANG AJAR.

Aku malu tengok video ni..