PERELLO

16:41 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin /






1. Ade la kejadian salah faham sikit yang berlaku antara dua rakan yang baik dengan aku.

2. Salah faham? Aku tahu apa yang berlaku sebenarnya sebab aku juga berada di situ. Biasalah jadi aku tahu apa yang sebenarnya berlaku dan siapa yang menjadi punca berlakunya konflik terhadap sesuatu perkara.

3. Isunya, jika seseorang itu sedang membentangkan sesuatu janganlah dipotong dengan 'mengondem' apa yang sedang dibentangkan. Orang buat sesuatu pekerjaan ada sebabnya. Dengar dulu sehingga habis. Kalau ada yang tak faham, tanya setelah pembentangan selesai.

4. Ini kawan ni dihentamnye dengan perkataan 'ko tak boleh la buat macam ni'. Aku pun panas kalau dengar. Dahulunya orang lain sabar aje. Tapi silaplah jka orang yang boleh tahan hot dan direct kan. Memang straight kene sound tepet la. Ko plak tak menjawab pun.

5. Dalam kerja, adat lah jika kita ada merasakan apa yang kita buat jauh lebih baik dari orang lain. Aku tak pulak merasa macam tu, mungkin sebab aku ni baru agaknya. Kalau rasa dah bagus, buktikan. Jangan cakap sahaja.

6. Kerana mulut badan binasa. Mulut memang kena simpan.

7. Lain kali mau cakap, pandang-pandang. Tutup mulut lagi bagus. Buktikan dengan kerja buat kita.

Dahla, aku pun tak nak cakap banyak. Akhir kata, belajarlah jaga hati orang sikit ye. Sekian.

0 pemikiran bernas dari masyarakat:

Post a Comment