BERHATI-HATI DI JALAN RAYA

23:01 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin /

1. sekarang ini negara kita sudah maju. pelbagai kemudahan telah disediakan untuk kita nikmati.

2. taraf hidup juga semakin naik dan kuasa pembeli semakin besar.

3. semakin ramai yang memiliki kereta sekarang ini.

4. berdasarkan pemerhatian aku, masalah lalulintas merupakan salah satu masalah di metropolitan JB ini.

5. masalah yang selalu menarik perhatian aku ialah memandu kereta di laluan paling kanan tanpa rasa bersalah dan mengerti undang-undang jalanraya yang sepatutnya anda ketahui.

6. apa masalahnya memandu di laluan paling kanan dengan kelajuan 50km/j?

7. bila dah jadi macam ni, terpaksalah memotong di laluan kiri. itu kan tak selamat namanya. kalau tak memotong, alamat sampai bilalah kita nak sampai. bukan nak bawa laju manapun, tapi orang lain pun banyak urusan jugak.

8. lebih membahayakan lagi kadang-kadang ada juga aku nampak sampai bas dan treler terpaksa memotong kenderaan yang dipandu seperti ini dari laluan kiri.

9. inilah dia masalah kalau jalan diperbesarkan. masalah lalulintas tetap ada, melainkan jika pemandu seperti ini ditapis atau dihalang untuk menggunakan jalanraya, supaya timbul kesedaran untuk memandu secara berhemah.

10. selain itu, harap JPJ menyediakan peperiksaan pemanduan berhemah untuk pelatih institut latihan memandu untuk menjamin pemandu yang celik pengetahuan dalam sikap bertimbangrasa ketika memandu di jalanraya.

2 pemikiran bernas dari masyarakat:

Comment by Sakti Arjuna on April 27, 2009 at 1:00 PM

Kawan enggan mengulas lanjut berkenaan isu ini..Hanya satu ulasan dari kawan..Pemandu JB bawak kereta macam lahanat..Pasti akan ada yang berkata bukan semua..Tapi belum pernah kawan diberikan laluan semasa keluar dan masuk parking..Belum pernah kawan nampak teksi memberi lampu isyarat..Orang JB memang babi semasa memandu..Pergi mampos sama korang..Lahanat..

Comment by Joseph on April 27, 2009 at 2:31 PM

reaksi sebegini sudah dijangka. bahkan inilah yang aku katakan setiap kali memandu dijalanraya.. sumpahan dan makian sahaja yang sesuai dituturkan kepada golongan seperti ini..

apa boleh buat, hon pun tak nak dengar..

Post a Comment