BAHASA MELAYU

12:47 / Diutarakan oleh Unknown /

1. baru-baru ini aku dipanggil oleh bos untuk menyelesaikan masalah diantara subordinatnya dan pekerja bawahan.

2. ini berikutan salah faham yang berlaku diantara pekerjanya berikutan dengan bidang di bawah tanggungjawab subordinatnya.

3. apa yang menjadi masalah utama disini ialah salah faham yang berpunca dari penjelasan yang aku berikan.

4. masalah itu telahpun selesai. untuk keterangan lanjut tanya aku sendiri. aku enggan menjelaskan dalam blog ini.

5. pada pendapat aku yang telah mempelajari kepimpinan pendidikan, seorang pemimpin harus bersikap profesional dalam menangani masalah yang berlaku di bawah tanggungjawabnya.

6. selain itu, jangan hanya menyalahkan pihak yang tidak bersalah seperti aku yang hanya menjalankan tugas dengan jujur dan prihatin. tiba-tiba sahaja aku dah dapat kes. apa masalahnya?

7. selain itu, BAHASA MELAYU yang merupakan bahasa rasmi perlu diajar dengan teliti secara semantik supaya maksud sebenar dalam percakapan dapat difahami dengan sepenuhnya. jadi sebarang masalah remeh tidak diperbesarkan di kemudian hari.

8. kalau dah tak faham bahasa, memang susah nak berurusan di mana-mana. tidak kiralah di mana jua anda berada. ini kerana bahasa adalah alat yang kita gunakan untuk berkomunikasi, dan bahasa melayu adalah bahasa rasmi untuk berkomunikasi di negara ini.

9. bak kata dalam bahasa melayu, "Memang Tak Reti Bahasa".

10. kecoh je lebih.... huh

1 pemikiran bernas dari masyarakat:

Comment by Sakti Arjuna on April 29, 2009 at 9:37 AM

kawan memang benci dengan manusia yang tidak reti bertutur dalam Bahasa Melayu..Setelah ibu dan ayah mereka bersetubuh sehingga terhasillah mereka sampaikan mereka telah dewasa,masih tidak mampu bertutur dengan standard dalam Bahasa Melayu..Golongan ini memang kurang ajar..Memonopoli kekayaan negara tetapi tidak mahu menghormati dan mempelajari Bahasa Kebangsaan..Jika tidak ingin menggunakan Bahasa Malaysia,pergi menetap di negara lain,Hong Kong misalnya..

Post a Comment