WARGA ASING

18:04 / Diutarakan oleh Unknown /

1. sekarang ni kita dapat lihat lambakan pekerja asing di negara kita. kita juga sudah biasa melihat mereka di mana-mana.

2. apa jenis kerja pun diorang boleh buat. tidak kiralah di pasar raya, petrol pam, buruh binaan dan promoter di pasar raya.

3. baru-baru ini aku singgah ke salah sebuah pasar borong terkemuka di Kuala Lumpur untuk membeli keperluan harian. seperti biasa, memang ada pekerja asing di sana. aku pun meminta tolong dari pekerja tersebut untuk membantu aku membeli barang keperluan harian aku dengan menyiang ayam yang sudah semestinya kerja dia.

4. apa yang mengecewakan aku, dia seolah-olah terganggu dengan kehadiran aku yang memerlukan perkhidmatannya di situ. dahlah servis pun hampeh, dilanyaknye ayam tu. pulak tu tidak disiang dengan betul. bila aku tegur, ketat pulak mukanya. aku yang berang dengan tindakannya terus berkata 'pehal ko ni potong ayam mcm ni, aku yang makan ayam ni nanti, bukan mak kau yang makan tau tak?' bila dicakap macam tu, barulah takut sedikit mukanya. hmm.. bersalah juga aku..

5. apa masalahnya dengan bekerja? tak ada mood sebab diganggu ketike berbual dengan kawan? kalau nak kerja buatlah cara nak kerja. aku tak harapkan layanan mesra pun. asalkan apa yang nak dibeli dapat, bagi aku dah memadai. dahlah aku regular customer kat situ, yang dia ni pulak orang baru..

6. aku tak paham, kenapa aku patut diberi layanan sebegitu rupa sedangkan aku meminta tolong dengan cara baik dan penuh sopan. apa aku perlu bercakap dengan nada sebaliknya untuk mendapatkan apa yang dihajati?

7. pada hari yang lain aku pergi lagi ke kawasan tersebut untuk membeli keperluan lagi. kali ini aku disambut dengan mesra oleh pekerja tempatan. alangkah bagusnya jika semua pekerja ada sikap begini.

8. aku tak mintak dilayan seperti 'customer is always right', aku cuma ingin mendapatkan barang aku. aku dah dapat, ko punya suka la nak buat apa. jangan sampai aku kecoh kat bos ko, lepas tu aku bagi ko susah, lepas tu aku make sure ko balik kampung nanti tak datang sini dah. karang dikata tak baik aniaya orang. ramai lagi la warga negara ko nak kerja kat sini.

9. aku sabar je. nasibla dilayan seperti warga asing, oleh warga asing, di TEMPAT SENDIRI.. aku dapat skali lagi, memang masak la warga tu aku sound, konpem ko berenti punye.. huh

4 pemikiran bernas dari masyarakat:

Comment by Jalak Lenteng on May 26, 2009 at 8:05 PM

memang kurg aja tindakan mereka..aku dapat bayangkan muke paisey yg diberikan oleh pekerja2 tu...di tempat aku...kecoh berlaku kejadian rompak...klu samun k lagi la..x kaco tuan umah..tp ni siap ikat tuan rumah g....aduh...dah la dtg negara aku secara haram...x bersyukur lagi dieorg ni...l satu aku pelik di tempat aku..india ngan cina jarang masuk..tp bangla..pergh bersepah...burma pun ade...pelik dah aku..negara kite ni cm negara PBB la plak...adeih..

Comment by QaYYum MieJiFans on May 27, 2009 at 11:02 AM

ko hentam je....dah keja kat negara orang buat elok2....

Comment by LittLe PeLaNgi on May 27, 2009 at 4:58 PM

bro..

Hye there!! saya akan dedahkan bagaimana menjana pendapatan RM50-RM300 sehari secara automatik hanya dengan duduk di rumah sambil online myspace, tagged, facebook, berchatting, tidur, main game online dan sebagainya. Program ini sesuai untuk para penganggur, pelajar sekolah, suri rumah sepenuh masa, dan juga pekerja yang ingin menambah income bulanan.

Program terbaru dan terulung pernah di reka! MYSPACETUNAI PROGRAM. Baru dilancarkan pada bulan lepas! Untuk pengguna MYSPACE, TAGGED, FACEBOOK, FRIENDSTER DAN BLOG.

Mesti anda ingin tahu rahsianya, dan ingin menjana pendapatan seperti saya, tanpa menjual apa2 produk dan berjumpa prospek. CUBA LA! U ALL PASTI TAK MENYESAL LANGSUNG!

sila layari link di bawah untuk keterangan lanjut, BACE BTOL2 DAN FAHAM OK..

http://www.myspacetunai.com/intanhaswira

p/s: cubela..xrugi pn mencube dengan berbekalkan modal RM49.90.

Comment by Sakti Arjuna on June 3, 2009 at 1:14 AM

betol...hanya pekerja haniffa dan minlon sahaja yang mesra dan berguna...

Post a Comment