UMI, MAMA DAN IBU

02:40 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin /

1. Sepetang di Low Yat dan Imbi memang memenatkan. Namun demi keseronokan melihat dan ingin membeli barang komputer, aku bersama Af gagahi jua.

2. Sampai je dekat salah sebuah kedai selepas letih membuat survey, barang dibeli, transaksi berjaya.

3. Terfikir pulak nak beli barang lain, adatlah bila berduit sikit, mulalah nak belanja. Apa yang tak penting, terus jadi keutamaan.

4. Terfikir pulak macam mana aku nak cuci laptop aku bersih macam baru dibeli. Puas memikir, sama je jawapan pekedai-pekedai serta rakan yang dihubungi. Antara jawapanya seperti susah nak tanggal, beli laptop baru, pakai klorox dan sebagainya yang karut pada pandangan aku.

5. Ada juga yang menawarkan barangan yang diragui keberkesanannya. Masakan tidak, bisnes is bisnes. Ada jugak yang suruh pakai thinner. Lagi hampeh, maunye kalo meruap kene laptop tu, terus beli laptop baru. Setel problem.

6. Sampai di rumah dalam keadaan hampa kerana jalan penyelesaian gagal diperolehi, aku terus memikir sambil menonyoh pemadam getah yang dicuri dari kotak pensel adik aku ke laptop yang comot.

7. Mak aku yang perati tindakan aku sejak sekian lama menyuarakan pendapat, 'Cube try spray baju mak slalu gune tu, kalo buat di baju, mudah tanggal kotorannya'.

8. Aku pun mula merasakan pendapat itu salah satu lagi idea kurang bijak dengan meletakkan cecair penanggal kotoran pakaian pada baju. Pakaian dan laptop merupakan benda yang berbeza. Namun begitu aku pun layan la, tak salah cuba.

9. Setelah menyapu dengan beberapa sapuan, ternyata ianya berhasil!! Laptop yang dulunya kekuningan dan kehitaman dek kerana usia dan habuk kotoran bertukar seolah-olah baru dibeli.

10. Aku merasakan ini satu petunjuk dari Yang Maha Kuasa. Hampir setahun aku cuba hilangkan kesan degil tu, tapi aku tak pernah tanya mak aku. Rupanya cadangan mak aku itulah yang paling berkesan, walaupun mak aku kurang arif berkenaan dunia ICT.

11. Berikutan dengan itu, sebak rasa di dada, mengenangkan betapa Yang Maha Kuasa menunjukkan pada aku bahawa MAK tetap perlu dirujuk walau apa masalah sekalipun berlaku.

12. Terima kasih, Mak..

3 pemikiran bernas dari masyarakat:

Comment by Sakti Arjuna on March 13, 2010 at 11:45 PM

kau buang umi kat tajuk post kau..jalut siot..woi,aku nak ilangkan gak kesan degil di laptop..ko pakai ape beb...

Comment by Jalak Lenteng on March 14, 2010 at 4:29 PM

aku dulu penah pelik tyme aku nk basuh baju...guna mesin aku masukkan sabun ko tau...tetiba mak aku bersuara dari jauh...x cukup tu..tambah g...aku pelik giler babi..cmner mak aku tau aku buh sikit je sabun...sakang bru aku sedar...mak aku tau aku jenis kedekut...lol...tp dia ibu..die tau anak die cmner...

Comment by Joseph on March 14, 2010 at 9:10 PM

haha mmg best beb.. bwk la laptop ko mlm ni.. aku tolong sentalkan..

hahaha walopun ko jenis kedekut, ko juga pernah banjer aku minum.. hahaha

Post a Comment