MAKANG IKANG

10:00 / Diutarakan oleh Unknown /

1. Baru-baru ini aku singgah di rumah salah seorang penduduk kampung dengan hajat beramah mesra. Didapati rupanya beliau juga salah seorang sanak- saudara di kampung aku.

2. Aku sangat mementingkan layanan. Bagi aku, layanan bererti penghargaan orang pada kita, walau pada hakikatnya aku tak reti melayan orang.

3. Beliau merupakan seorang nelayan, mencari rezeki di lautan biru, bergadai nyawa demi untuk membesarkan anaknya sepuluh orang.

4. Jika dilihat rumahnya, rumah kampung yang besar, walau pada hakikatnya bukan rumah batu, namun bila masuk di dalam rumahnya besar dan perabot juga sangat hebat. Seperti duduk di hotel. Terdapat juga tempat khas untuk beliau menyiapkan perkakasan ke laut.

5. Jika dilihat kereta yang dimiliki, tentunya kereta seorang nelayan. Maka tidak hairanlah kebanyakan orang menganggap bahawa nelayan tidak mampu untuk memilikinya.

6. Jika ditanya anak? 10 orang semuanya. Anak dara comel belaka, sang teruna pun tidak kurang hensemnya.

7. Sekali lihat, keadaan beliau susah bukan, namun beliau sentiasa memanjatjan syukur ke hadrat ilahi kerana memberikan limpahan rezeki yang banyak.. Alhamdulillah.

8. Beliau juga meluahkan seringkali beliau ke Kuala Lumpur, beliau sering dipandang rendah dek kerana beliau hanya seorang nelayan. Maklumlah, pada dasar penglihatan rabun wargakota, beliau tidak akan mampu untuk memiliki apa-apa yang mewah.

9. Namun aku cuba meneliti hidup beliau, pendapatan beliau. Pada seorang nelayan, ke laut itu ibarat mencari barang yang hilang. Itulah ikan namanya.

10. Pendapatannya? RM20k sebulan beb. Anak2 semua stabil. Rukun islam beliau yang kelima telah ditunaikan. Tanyalah orang berkereta mewah, kebanyakannya belum lagi pergi haji. Huh..

11. Gaya beliau tidak tumpah melayan sesiapa sahaja sebagai kawan baik. Sifat merendah diri beliau tetap dipuji semua orang. Lihatlah segelintir ahli korporat, pendapatan RM5K pun sudah berhidung tinggi.

12. Moralnya di sini, jangan memandang sebelah mata. Akhlak, budi pekerti dan amalan mulia menjadi ukuran dalam hidup kita..

3 pemikiran bernas dari masyarakat:

Comment by Jalak Lenteng on March 25, 2010 at 1:59 AM

buat mereka yg x mengerti dan x pernah merasa di bawah....itulah die....stereotype judgement rakyat kita....

Comment by Unknown on March 25, 2010 at 4:05 PM

tepat sekali.. ada juga pakai kereta besar sikit dah belagak.. lepas tu pening jugak memikir bulan2 nak membayar..

Comment by Sakti Arjuna on April 10, 2010 at 2:36 PM

hurm...duit bukan segalanya..tapi aku nak jugak...hahahha

Post a Comment