ADAB

08:35 / Diutarakan oleh Mohd Khairul Aizuddin /

1. ada sorang bapa datang ke sekolah. katanya nak berjumpa dengan cikgu bagi membincangkan masalah anaknya yang semakin barai dek kerana masalah disiplin yang semakin meruncing.

2. kehadiranya menjadi tandatanya memandangkan dia membawa geng bersama-sama, dah lain macam nampaknya. macam power sungguh bapak budak ni.

3. selepas tu dengan tak ada sebab dimarah pulak ustat yang sedang bertungkus lumus buat kerja. nampak jelas yang marah betul dia sebab anak dia akan ditukarkan ke sekolah lain.

4. aku dah mula berfikir, apa tujuan sebenar dia ni? nak berbincang ke nak marah? kalau nak marah, apa sebabnya? sebab anak anda nak ditukarkan sekolah? mesti ada sebab kan..

5. lepas tu dengan membawa geng datang ke sekolah bukan tindakan yang bijak la. nampak sangat kedangkalan anda membawa geng tapi tak berani nak buat apa pun. kira kesian la tak bawak ke balai polis.

6. kalau setakat nak datang sekolah sebab nak marah cikgu, baik tak payah. ko marah jela anak ko tu. cikgu dah tak larat nak nasihat dah. dah anak ko tu memang tak makan nasihat. tu pun cikgu boleh sabo lagi. dahle cikgu tu tak ada masa tu, ada meeting.

7. lagi satu, apehal nak memarah sebab anak ko nak ditukar? masa anak ko problem, panggil ko datang nak bincang, haram ko tanak datang.

8. lepas ko dapat tau anak ko nak kena buang, ko nak mengamuk la pulak. dengan ustat bole la weh. kalo dengan aku, silap a ko. mmg aku sembur balik punye. susah la ko lepas tu.

9. kita ada adab yang mengajar kita berbudi bahasa. BERBINCANG kan jalan yang baik. kalo anak ko baik, xde sebab anak ko nak kena tukar. kalau anak tau berubah sikap lepas kena nasihat, tak ada sebab anak ko nak kena tukar. kaunseling pun dah beribu kali.

10. betullah pepatah melayu kata, BAPAK borek, ANAK rintik.. anak perempuan pulak tu.. haih

4 pemikiran bernas dari masyarakat:

Comment by Sakti Arjuna on November 26, 2009 at 6:34 PM

kalau aku jadi kau, aku ngorat je anak die..hahaha..cun x?ade prospek x??

Comment by Jalak Lenteng on November 30, 2009 at 12:38 AM

meluat aku ngan cara org camtu..x gentle lansung...org tua lak tu...aduh...pikirran cm mat2 rempit...yg nk bergadoh sorg tp bawak member sekampung...member2 yg laen lak pun bodo....x der usul selidik men sokong membabi buta...bongok punya bapak...

Comment by Joseph on December 3, 2009 at 3:42 PM

dah memang dasar pemikiran x bertamadun.. koboi katekan.. stok redah aje, barulah Chuck Norris.. Chuck Norris pun malu kerana x bertindak cara begini..

anak dia bukan cun manapun.. adatla jika memberi, sape yang tak nak menerima..

Comment by Jalak Lenteng on December 3, 2009 at 8:12 PM

sedih aku dengan sikap org2 tua....

Post a Comment